Wat kan je inbrengen?
Stel, je kocht een jaar voor je officiële start als zelfstandige al materiaal dat je nu gebruikt voor je zaak. Die kosten kan je nog inbrengen. Er is wel één belangrijke voorwaarde: je mag niet de oorspronkelijke aankoopprijs inbrengen, maar wel de waarde van het item op het moment dat je start met je zaak.
Maar hoe bepaal je die waarde? Wel, voor de meeste toestellen—zoals computers, smartphones of andere elektronische apparaten—kan je op tweedehandswebsites opzoeken hoeveel vergelijkbare modellen waard zijn. Vind je geen vergelijkbare toestellen? Dan mag je uitgaan van de originele aankoopprijs min een realistische waardevermindering per jaar.
Voor een computer kan je bijvoorbeeld rekenen op een waardevermindering van ongeveer één derde per jaar. Een laptop die je een jaar geleden kocht voor 1.200 euro, mag je nu dus inbrengen voor ongeveer 800 euro.
Opgelet met btw! |
---|
De btw die je destijds op je aankoop betaalde, kan je helaas niét meer terugvorderen. Er is wel één uitzondering: pre-startkosten die specifiek gemaakt werden met het oog op het starten van je bedrijf, zoals kosten voor een ondernemingsloket of het ontwerp van je logo, komen wél in aanmerking voor btw-aftrek. |
Zo boek je pre-startkosten in PIA Go!
Je pre-startkosten boeken in PIA Go! is eigenlijk heel eenvoudig. Zo werkt het:
1Maak een 'Nieuwe aankoop' aan.
2Vul als datum de startdatum van je beroepsactiviteiten in.
3Bij 'Bedrag excl. btw' vul je je schatting van de huidige waarde in.
4Kies 0% als btw-percentage.
5Gaat het om iets dat je langer dan een jaar zal gebruiken? Duid het dan aan als investering en bepaal de resterende afschrijvingstermijn.
6Gebruik je het item ook privé? Geef dan een realistische schatting van het percentage privégebruik aan.
7Kies bij 'Type leverancier' voor 'Particulier'. (Bekijk het alsof je het item van jezelf koopt tegen de huidige waarde.)
8Voeg in de omschrijving toe dat het gaat om een aankoop van vóór de start van je activiteiten, en leg uit hoe je de huidige waarde hebt bepaald.
Et voilà: klaar! Zo kan je alle kosten die je vóór de start van je onderneming maakte maar die nu wel zakelijk gebruikt worden, netjes in je boekhouding opnemen.
PIA Go! maakt starten met ondernemen eenvoudiger dan ooit
Bij PIA Go! begrijpen we dat starten als ondernemer al genoeg uitdagingen met zich meebrengt. Daarom zorgen we ervoor dat je je over je boekhouding alvast géén zorgen moet maken. Onze slimme boekhoudoplossing combineert het gebruiksgemak van een digitaal platform met persoonlijk advies van ervaren boekhouders. De functionaliteiten van PIA Go! zijn specifiek ontworpen voor starters en eenmanszaken. Wat je ook nodig hebt, we’ve got you covered. En heb je toch nog vragen? Dan staan onze boekhouders klaar met hands-on advies op maat.
Klaar om te starten met PIA Go!? |
---|
Maak vandaag nog een afspraak en
ontdek hoe eenvoudig boekhouden kan zijn. |